Trimite pe  
close

Trimite

Poti trimite la maxim 5 prieteni simultan

Necesitatea fierului in organism

1936 vizite
1 comentariu

Nota 4.38 din 34 voturi

Nota 4.38/5 din 34 voturi

 

Articole : Necesitatea fierului in organism

Necesitatea fierului in organism

Necesitatea fierului in organism

Majoritatea dietelor nu contin suficient fier, lipsa luiduce la slabirea organismului, incapabilitatea de a se concentra si maisusceptibili la infectii. Dar si prea mult fier in organism poate fi periculos,asa ca trebuie sa fim precauti.

 

Ce este fierul?!

Fierul este un compoment esential al hemoglobinei, substantadin globulele rosii care transporta oxigenul. Mineralul se gaseste si inmioglobina, care asigura oxigenul muschilor, mai face parte din mai multeenzime si multi compusi ai sistemului imunitar. Cerinta mai are de fier esteatunci cand suntem in crestere (sarcina sau copilaria) si mai putin candrezervele sale sunt suficiente. Organismul care primeste din alimentatie majoritateacantitate a fierului , il monitorizeaza cu grija, absorbond mai mult candcerinta este mai mare. Corpul pierde fier cand sangereaza, femeile pot avea unnivel scazut in timpul menstruatiei. Vegetarienii, persoanele aflate in cura deslabire pot avea cadea fierului in ormanism.

 

Cum actioneaza fierul?!

Fierul ajuta sangele si muschii sa elibereze oxigen, elfurnizeaza energie fiecarei celule din organism. Carenta de fier este desintalnita. Conform specialistelor, majoritatea femeilor nu ating doza dieteticade 14,8 mg/zi. Pentru majoritatea oamenilor este dificil sa aiba o lipsa defier din cauza alimentatie proaste (fierul se gaseste in multe alimente),femeile cu ciclu abundent pot avea un risc crescut si vor beneficia de pe urmasuplimentarii de fier, la fel ca persoanele cu afectiuni care produc deficientade fier numita amenie.

Daca organismul dumneavoastra are rezerve de fier veti aveao buna vitalitate, sistemul dumneavoastra imunitar va functiona cat se poate debine si mintea va va fi agera. Studiile arata ca si o lipsa moderata de fier,poate face ca adultii sa dea dovada de o atentie scazuta si adolescentii saaiba rezulate slabe la scoala.

 

Cat de mult avemnevoie de fier?!

Doza zilnica recomandata de fier este de 8,7 mg/zi pentrubarbati si femeile in postmenopauza. Pentru femeile mai tinere este de 14,8mg/zi, fara o crestere in timpul sarcinii. Pentru a combate anemia – fie dindieta, fie din suplimente – este necesar pentru o perioada de cateva saptamanisau luni.

Daca dieta nu contine cantitatea de fier necesar saupierdeti prea mult prin cicluri abundente, sangerari stiomacate sau cancer,organismul dumneavoastra apeleaaza la rezervele de fier. Initial nu semanifeste simptome, dar pe masura ce provizia de fier scade, capacitateaorganismului de a produce globule rosii sanatoase scade. Rezultatul esteanemia, marcata de slabiciune, oboseala, paloare, insuficienta respiratorie,palpitatie si susceptibilitate crescuta a infectiei.

Daca studiile leaga prea mult fier de un risc crescut deboli cronice, printre care cele de inima si cancerul de colon. Fierul in excespoate fi deosebit de periculos pentru adultii cu o tendinta genetica de a-lsupraabsorbi si pentru copiii care sunt in mod special predispusi la supradonajde fier.

 

Mod de administare afierului?!

Daca un specialist nu va sfatuieste altfel, fierul ar trebuiluat doar sub forma de suplimente cu multivitamine sau multiminerale, nu maimult decat dozele zilnice recomandate. Anemia necesita o diagnosticare atentasi un tratament care sa corecteze cauza subiacenta. Daca este prescris demedic, fierul se ia de obicei sub forma de saruri feroase. Doza tipicaprescrisa este de 30 mg de fier, de 1 3 ori/zi. Majoritatea barbatilor, precumsi femeilor aflate in postmenopauza nu au nevoie de suplimente cu fier si artrebuie sa ia un supliment cu multivitamine sau multi minerale care nu continacest nutrient.

Fierul este cel mai bine absorbit daca este luat pe stomaculgol. Dar, daca fierul va deregleaza stomacul, trebuie luat la masa, de preferatcu o cantitate mica de carne si o mancare sau o bautura cu multa vitamina C (broccoli,suc de portocale), pentru a ajuta la cresterea cantitatii de fier absorbit deorganism.

 

Alte surse alefierului?!

Printre alimentele bogate in fier se numara ficatul, vita simielul, scoicile de rau, stridiile si midiile. Vegetarienii pot primicantitatea adecvata de fier din fasole, mazare, legume cu frunze verzi, fructeuscate (caisele, stafidiile, cerealele pentru micul dejun fortificate). Drojdiade bere, varecul (alga marina), melasa, taratele de grau sunt si ele sursebune.

 

Precautii

Trebuie sa evitam suplimentele care contin doze mari defier, daca nu v-au fost prescrise de medic. Unii oameni sufera de hermocromatoza,o boala ereditara care ii face sa absoarba prea mult fier (si multi nu stiu cao au, primele simptome se numara oboseala si articulatiile dureroase). Un suplimentcare contine numai fier ar putea sa mascheze o cauza a anemiei, cum ar fi ulcerulhemoragic, impiedicand medicul sa puna un diagnostic timpuriu care poate fivital.

 

Indicatii pentrucumpararea fierului!

Sulfatul fieros, una dintre formele cela mai disponibile desupliment de fier, poate produce constipatie si deranjamente stomacale. Fumaratulfieros sau gluconatul, pot fi mai usor de tolerat. Tonicele vegetale bogate infier ar putea fi mai blande.

 

Stiati ca....?!

Rosiile sau alimentele acide sunt gatite intr-o oala defonta, o cantitate sanatoasa de fier trece din vas in mancare.

 

Sfaturi!

Nu trebuie sa tineti suplimentele care continfier la indemana copiilor. 5 pilule concentrate de fier sunt suficiente pentrua omori un copil mic.

Suplimentele cu fier pot interfera cu antibioticelesi cu alte medicamente.

Femeile care au o usoara carenta de fier le estemai frig decat celor care au o cantitate adecvata a acestui mineral in sange. 

Necesitatea fierului in organism

Comentarii la Reteta culinara:
Necesitatea fierului in organism

Necesitatea fierului in organism
   Postat de Ingrid la 17.10.2011, 13:43
Si cate alte componente sunt de care nu ne putem lipsi...
Adauga un comentariu
Reteta zilei
Reteta Capsuni in ciocolata: 1. Fulgii de ciocolata neagra se topesc la bain marie pana devin o crema uniforma....
citeste mai mult
Intrebarea zilei

Newsletter Proretete.ro


Nume


E-mail


SEO